Utile
Întrebari frecvente
Care sunt actele de identitate?
Actele de identitate prevăzute de legea română sunt:
- Cartea electronică de identitate (CEI), eliberată începând cu anul 2025;
- Cartea de identitate simplă (CIS), eliberată începând cu anul 2025;
- Cartea de identitate (CI), model 1997;
- Cartea de identitate provizorie;
- Buletinul de identitate, aflat în termen de valabilitate.
Există obligația de a avea un act de identitate?
Da. Cetățenii români sunt obligați să solicite eliberarea unui act de identitate, în termen de:
- 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani;
- Un an de la data acordării/ redobândirii cetățeniei române, când optează pentru stabilirea domiciliului în România.
De asemenea, cetățenii români care deja posedă un act de identitate, au obligația de a solicita eliberarea unui nou act de identitate:
- cu cel mult 180 de zile înainte de data expirării valabilității, dar nu mai târziu de 15 zile înainte împlinirea acestei date;
- în termen de 15 zile de când intervine: modificarea numelui, prenumelui, datei nașterii ori adresei de domiciliu ale titularului; schimbarea denumirii sau rangului localităților și străzilor, renumerotarea sau rearondarea imobilului de domiciliu, înființarea localităților sau străzilor.
Pot preschimba un act de identitate aflat în termenul de valabilitate?
Da. Legea oferă posibilitatea de a solicita oricând preschimbarea unui act de identitate aflat în termenul de valabilitate.
Ce se întâmplă cu actuala Carte de identitate?
Cartea de identitate (model 1997) va continua să fie emisă până la generalizarea emiterii Cărții electronice de identitate (CEI) și Cărții de identitate simplă (CIS).
Cetățenii români care dețin CI (1997), aflată în termen de valabilitate, o pot utiliza până la expirare.
Începând cu data de 3 august 2031, CI (1997) nu va mai putea fi utilizată ca document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene ori în Spațiul Schengen.
Cartea electronică de identitate se poate elibera minorului care nu a împlinit 14 ani?
Da. Cartea electronică de identitate (CEI) se poate elibera unui minor de la vârsta de 0 ani.
Solicitarea de a elibera CEI se face de către:
- ambii părinți;
- reprezentantul legal (de ex. un bunic);
- părintele supraviețuitor;
- părintele căruia i-a fost încredințat minorul, prin hotărâre judecătorească definitivă;
- părintele care exercită singur autoritatea părintească, în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive sau, după caz, a unei ordonanțe președințiale;
- persoana desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul;
- persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.
Atunci când nu există acordul ambilor părinți sau unul dintre ei se află în imposibilitatea de a-și exprima voința, CEI se eliberează în baza unei hotărâri judecătorești definitive.
Cartea de identitate simplă se poate elibera minorului care nu a împlinit 14 ani?
Nu.
Unde pot solicita eliberarea unui act de identitate?
Cartea electronică de identitate (CEI) se poate elibera la serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor organizate la nivelul consiliilor locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, la nivelul consiliilor județene și al municipiului București, precum și la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate.
Cartea de identitate simplă (CIS) se poate elibera doar în țară, la serviciile publice comunitare.
Urmarește aici operaționalizarea „ghișeelor” de la care poți solicita eliberarea CEI sau CIS.
Ce fac dacă localitatea mea nu se află pe lista ghișeelor?
Nu în toate localitățile din țară există un serviciu public comunitar pentru evidența persoanelor. Până când emiterea CEI și CIS va fi disponibilă la nivel național, întreabă la primărie care este serviciul public comunitar unde trebuie să mergi. După finalizarea acestui proces, vei putea merge la orice serviciu public comunitar, indiferent de locul de domiciliu sau de reședință.
Este necesară prezența fizică la ghișeu?
CEI și CIS nu se eliberează pe bază de procură specială.
Eliberarea unei cărți electronice de identitate (CEI) sau cărți de identitate simplă (CIS) face necesară prezența fizică a titularului, la ghișeu, pentru a i se prelua imaginea facială, amprentele digitale de la două degete (după caz) și semnătura olografă.
De asemenea, trebuie să ridici personal CEI, pentru că atunci vei stabili cele două coduri PIN, pe care le vei ști și utiliza doar tu.
Cât costă?
Contravaloarea actului de identitate este:
- CEI – 67 de lei (gratuită până la 31 iunie 2026, statul român suportând acest cost din fondurile europene alocate prin PNRR);
- CIS – 38 de lei.
Legea prevede excepții de la plata contravalorii actelor de identitate, pentru:
- persoanele care sunt victime ale calamităților naturale, incendiilor sau ale altor dezastre și care declară pe propria răspundere, la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor în a cărui rază teritorială domiciliază ori își au reședința, faptul că actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situații;
- cetățenii români aflați în străinătate în situații deosebite.
Activarea CEI
Cartea electronică de identitate (CEI) este un document electronic, care pentru a putea fi utilizată online, trebuie activată.
Activarea CEI se realizează doar la ghișee ale autorității competente, sub îndrumarea unui funcționar. Procesul este simplu și presupune stabilirea a două PIN-uri, unul pentru autentificare, format din 4 cifre, și unul pentru semnătură electronică, format din 6 cifre.
Cum procedezi?
După ce ai verificat corectitudinea datelor înscrise pe CEI:
1. introduci PIN-ul 1234, care este implicit; ulterior, introduci PIN-ul stabilit de tine, de două ori, odată pentru definire și apoi pentru confirmare; aplicația va afișa „Pin schimbat cu succes!”
2. repeți pașii pentru PIN-ul implicit 123456; aplicația va afișa „Card activat cu succes!”.
Înainte de a te prezenta la ghișeu, pentru a ridica CEI, este recomandat să citești despre codurile de acces.
Dezactivarea și reactivarea CEI
Dacă introduci de 5 ori greșit PIN-ul de 4 cifre, CEI-ul se dezactivează.
Dacă greșești de 5 ori PIN-ul de 6 cifre, se dezactivează funcția de semnare a documentelor digitale.
Pentru a le reactiva, trebuie să mergi la orice autoritate competentă să emită CEI, unde vei stabili noi coduri PIN.
Ai pierdut CEI?
Dacă ai pierdut cartea electronică de identitate sau ți-a fost furată, aceasta nu poate fi folosită valid de către altcineva.
Totuși, este important să anunți cât mai repede autoritățile despre pierderea, furtul sau recuperarea cărții electronice de identitate. În acest fel, autoritatea competentă poate suspenda, bloca, revoca sau reactiva CEI și certificatele înscrise.
Dacă deții un certificat pentru semnătură electronică calificată, trebuie să soliciți furnizorului care l-a emis suspendarea sau blocarea funcției de semnătură electronică.